Home Map E-mail
 
Eng |  Հայ |  Türk |  Рус |  Fr  

Հիմնական էջ
Նորություններ
Առաքելություն
Տնօրենի ուղերձը
Կապ մեզ հետ
Նախօրեին
Հայոց պատմություն
Լուսանկարներ
Մտավորականներ
Հայոց ցեղասպանություն
Ցեղասպանություն
Հայոց ցեղասպանության մասին
Ժամանակագրություն
Լուսանկարներ
100 պատմություններ
Քարտեզագրում
Մշակութային ցեղասպանություն
Հիշի՛ր
Վավերագրեր
Ամերիկյան
Անգլիական
Գերմանական
Ռուսական
Ֆրանսիական
Ավստրիական
Թուրքական

Հետազոտում
Մատենագիտություն
Վերապրողներ
Ականատեսներ
Միսիոներներ
Մամուլ
Մեջբերումներ
Դասախոսություններ
Ճանաչում
Պետություններ
Կազմակերպություններ
Տեղական
Արձագանք
Իրադարձություններ
Պատվիրակություններ
Էլ. թերթ
Հոդվածներ
Գիտաժողովներ
Օգտակար հղումներ
   Թանգարան
Թանգարանի մասին
Այցելություն
Մշտական ցուցադրություն
Ժամանակավոր
Օն լայն  
Շրջիկ ցուցադրություններ  
Հիշատակի բացիկներ  
   Ինստիտուտ
Գործունեությունը
Հրատարակություններ
ՀՑԹԻ հանդեսներ  
Գրադարան
ՀՑԹԻ հավաքածուները
   Հայոց ցեղասպանության հուշահամալիր
Պատմությունը
Հիշողության պուրակ
Հիշատակի օր
 

Armenian General Benevolent Union
All Armenian Fund
Armenian News Agency
armin
armin
armin
armin
armin




Նորություններ

ԱՆՆԱ ՀԵԴՎԻԳ ԲՅՈՒԼ- 135
(1887-1981 թթ.)


04.02.2022


1909 թ. Օսմանյան կայսրության թուրքական կառավարության կողմից Ադանայում կազմակերպված հայերի ջարդերը լուսաբանում է եվրոպական մամուլը: Այդ լուրերն արձագանքում են 1887 թ. փետրվարի 4-ին Էստոնիայի Հաապսալու քաղաքում ծնված մի աղջկա՝ Աննա Հեդվիգ Բյուլի սրտում, և նրա մոտ առաջանում է Օսմանյան կայսրությունում ապրող քրիստոնյա ժողովրդին օգնելու ցանկություն: Այդ ցանկությունը գործնական հիմքի վրա է դրվում, երբ նրան միսիոներական առաքելության են ուղարկում Կիլիկիայի Մարաշ քաղաք՝ գերմանական «Բեթել» որբանոցում աշխատելու: 1911 թ. Բյուլը ժամանում է և սկսում դասավանդել հայ որբերին:

Առաջին աշխարհամարտի բռնկումով Բյուլն ականատես է դառնում հայերի դեմ թուրքական կառավարության կազմակերպած ցեղասպանությանը. «Արեան գետեր հոսեցան եւ միլիոնէ աւելի հայեր ապրեցան ու մեռան իբր հաւատարիմ հետեւորդներ Քրիստոսի»: 1916 թ. նա տեղափոխվում է Մարաշից հարավ գտնվող Հարունիե գյուղի գերմանական որբանոցը: 1918 թ. հրաման է տրվում որբանոցի բոլոր սաներին աքսորելու: Սակայն Բյուլի և հայր Պեննո Ֆոն Տոպելերի ջանքերով երեխաները փրկվում են մահից: Որբանոցի սաները հատկապես հիշում են, թե ինչ ջանասիրությամբ է Բյուլը հայերեն սովորել և սովորեցրել՝ Հայաստանի առաջին հանրապետության հռչակմամբ պայմանավորված: Նա հավատում էր, որ երեխաները, նրանց հետ նաև ինքը, վերջապես կտեղափոխվեն հայկական պետություն:

1918 թ. ֆրանսիական զորքը մտնում է Կիլիկիա: Որբանոցի գերմանական անձնակազմին ստիպում են հեռանալ: Բյուլին, որպես էստոնուհի, թույլ են տալիս շարունակել աշխատանքը: Սակայն նա ևս ստիպված է լինում 1919-ին վերադառնալ Էստոնիա: 1922 թ. Բյուլն անդամագրվում է Ստրասբուրգում հիմնադրված «Քրիստոնեական առաքելություն Արևելքի մեջ» բողոքական կազմակերպությանը և մեկնում Հալեպ` կրկին հայերի համար աշխատելու: Նրա առաջին ձեռքբերումը հիվանդանոցի հիմնումն էր: Հայ տարագիրներին աշխատանքով ապահովելու նպատակով նա հիմնում է ջուլհականոց՝ ձեռագործի մասնաճյուղով: Բյուլն իր մասնակցությունն է ունեցել նաև հայկական թաղամասի շինարարական աշխատանքներին՝ ինչպես շինանյութեր հայթայթելով, այնպես էլ՝ շենքերի տեղադրության վերաբերյալ ֆրանսիական ու սիրիական իշխանությունների հետ բանակցություններ վարելով: Բյուլը նաև թողել է գրական ժառանգություն՝ հեղինակելով, ինչպես նաև գերմաներենից արևմտահայերեն թարգմանելով բազմաթիվ աշխատություններ:

Երկրորդ աշխարհամարտից հետո բազմաթիվ հայերի նման Բյուլը դիմում է Խորհրդային Հայաստանում հաստատվելու թույլտվություն ստանալու համար, սակայն մերժում է ստանում ներգաղթի կոմիտեից: Որոշ ժամանակ ևս Հալեպում իր գործունեությունը շարունակելուց հետո, նա հանգստի է կանչվում իր կազմակերպության կողմից: Բյուլի խոհարարուհի Մարի Փոլատյանի վկայությամբ, նա չէր ցանկանում իր սիրած ժողովրդից բաժանվել. «Ես կուզէի հոս մեռնիլ ու թաղուիլ իմ ծառայած ժողովուրդին մօտ»: Նա չկարողացավ նաև հայրենի Էստոնիա վերադառնալ՝ այնտեղ հաստատված խորհրդային կարգերի պատճառով: Արդյունքում 64-ամյա Բյուլը 1951 թ. հեռանում է Սիրիայից Եվրոպա: Այնտեղից նա շարունակում է նամակագրական կապ պահել իր սաների հետ: Ստանում էր բազմաթիվ նամակներ և բացիկներ, պատասխանում՝ բոլորին. «Իմ սիրելի Արթինս [Հարություն Աշճյան], քու նամակդ և նուիրդ ստացայ, և շատ, շատ շնորհակալ եմ քիզմե: Որչափ ուրախանալի բան մըն է ինծի համար տիսնիլ իր “զաւակը” իրախտագիտ, հաւատարիմ և վիհանձն»: Իր նամակներից մեկում Հեդվիգ Բյուլն ընդունում է. «Իմ սիրտը հայ է…»:

1965 թ. 78-ամյա Բյուլը կրկին ժամանում է Սիրիա` մասնակցելու Հայոց ցեղասպանության 50-ամյա տարելիցի հիշատակման միջոցառումներին, Հալեպում և Բեյրութում հանդիպում հարազատ դարձած հազարավոր հայերի: Կյանքի վերջին տարիները Բյուլն անցկացրեց Գերմանիայի Հայդելբերգ քաղաքի մոտ գտնվող մի միսիոներական ծերանոցում: 1973 թ. մայիսի 7-ին պատվելի Արմենակ Կեսարենցին ուղղված նամակում նա գրում է. «Բոլոր վայրերից ու Հայաստանից ջերմ նամակներ եմ ստանում իմ հայ երեխաներից: Նրանք ինձ մեծ ուրախություն են պատճառում: Ես խորապես սիրում եմ հայերին: Աստված թող նրանց օրհնի, նրանք դրա կարիքն ունեն»: Մահանալուց առաջ Բյուլը մոտ 30 հասցե էր գրել և պատվիրել, որ իր մահվան մասին անպայման տեղեկացնեն այդտեղ ապրող իր սաներին: Նա մահացավ 1981 թ. հոկտեմբերի 3-ին` 94 տարեկան հասակում և թաղվեց ծերանոցի գերեզմանոցում:



Ռեգինա Գալուստյան
ՀՑԹԻ Վահագն Դադրյանի անվան համեմատական ցեղասպանագիտության բաժնի գիտաշխատող


Աղբյուրը՝ ՀՑԹԻ գիտական ֆոնդեր, բաժին 40
Վարդան Գրիգորյան, Հայությանը նվիրված կյանք. էստոնուհի Հեդվիգ Բյուլի հայանպաստ գործունեությունը Կիլիկիայում և Սիրիայում (1911-1951 թթ.), (Երևան, ՀՑԹԻ, 1996):





Անցագիր՝ տրված Բյուլին Հալեպի ամերիկյան հյուպատոս Ջեսսի Ջեքսոնի կողմից 1916 թ. հուլիսի 15-ին
https://auroraprize.com/de/anna-hedvig-b%25C3%25BCll




Հեդվիգ Բյուլի հիշատակին նվիրված նամականիշ: «ՀայՓոստի» կողմից շրջանառության մեջ է դրվել 2016 թ.
Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտ




Բյուլի ձեռագիր նամակներից մեկը
Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտ




Նոր Կտակարան Տեառն Մերոյ Յիսուսի Քրիստոսի, յունական բնագրէն թարգմանուած (Վիէննա: Ամերիկեան Աստուածաշունչի Ընկերութիւն, 1931)
Կտակարանի կազմին կա երեք մակագրություն: Առաջինը կատարվել է Սիրիայի խորհրդարանի պատգամավոր Պետրոս Միլլեթպաշյանի կողմից՝ 1937 թ. Բյուլին նվիրելիս, երկրորդը և երրորդը՝ Բյուլի կողմից:

«Առ միս Հետվիկ Պիւլ, Հալէպ, Հայ տառապեալ ժողովուրդի այրիացեալ կիներուն և անօգնական զաւակներուն հանդէպ ցոյց տրուած մարդասիրական գործին ի գնահատութիւն և առհաւատչեայ խորին երախտագիտութեան:
Պ. Միլլէթպաշեան, Պետական երեսփոխան Հալէպի»

«Սիրելի Մարիիս կուտամ այս կտակարանը իբր սիրոյ նշան. H. Büll»

Նուէր՝ Իմ սիրիլի թոռնիկիս Վանիին, իր ամուսնութեան առթիւ: Ի յիշատակ Մեծ Մամային, 15 նոյեմ. 1980, Հալէպ
Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտ



Հեդվիգ Բյուլի մահվան տարելիցի առթիվ կազմակերպված հիշատակի արարողության հրավիրատոմս
Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտ




ՀԵՏԵՎԵ՝Ք ՄԵԶ



ՆՎԻՐԱԲԵՐԻ՛Ր

DonateforAGMI
ՀԱՅՈՑ ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ՀԻՇՈՂՈՒԹՅՈՒՆԸ ՎԱՌ ՊԱՀԵԼՈՒ ՀԱՄԱՐ

Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտ հիմնադրամի կողմից իրականացվող հատուկ նախագծեր

ՀԱՅՈՑ ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ ՎԵՐԱՊՐԱԾՆԵՐԻ ՀՈՒՇԱԴԱՐԱՆ

ՀՈՒՇԱԴԱՐԱՆ
ՀՑԹԻ-Ի ԱՆՏԻՊ ՀՈՒՇԱԳՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ՀԱՎԱՔԱԾՈՒՆ

ՀՑԹԻ-Ի ԱՆՏԻՊ ՅՈՒՇԱԳՐՈՒԹԻՒՆՆԵՐՈՒ ՀԱՒԱՔԱԾՈՆ

ՀՑԹԻ ԳՐԱԽԱՆՈՒԹ

1915
Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտի «գրքերի աշխարհը»

ԱՌՑԱՆՑ ՑՈԻՑԱԴՐՈՒԹՅՈՒՆ

Temporary exhibition
Ինքնապաշտպանական մարտերը Կիլիկիայում Հայոց ցեղասպանության տարիներին

Նվիրվում Է Մարաշի, Հաճընի, Այնթապի ինքնապաշտպանությունների 100-ամյա տարելիցին

ԼԵՄԿԻՆԻ ԿՐԹԱԹՈՇԱԿ

Lemkin
ՀՑԹԻ ՄԵԿՆԱՐԿՈՒՄ Է
2024 Թ. ՌԱՖԱՅԵԼ ԼԵՄԿԻՆԻ
ԱՆՎԱՆ ԿՐԹԱԹՈՇԱԿԸ

ՀՑԹԻ ԴՊՐՈՑԱԿԱՆ ԾՐԱԳԻՐ

genedu
«Հայոց ցեղասպանության թեմայի ուսուցում»
կրթական ծրագիր դպրոցականների համար

ՀՑԹԻ ԿՐԹԱԿԱՆ ԾՐԱԳՐԵՐ

genedu
ՀՑԹԻ ԿՐԹԱԿԱՆ ԾՐԱԳՐԵՐ

ՓՈԽԱՆՑԻ´Ր ՀԻՇՈՂՈՒԹՅՈՒՆԴ

100photo
Կիսվի՛ր ընտանիքիդ պատմությամբ, փոխանցի՛ր հիշողությունդ սերունդներին:
Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտն ապրիլի 24-ին ընդառաջ հանդես է գալիս «Փոխանցի՛ր հիշողությունդ» նախաձեռնությամբ:

ՀԵՂԻՆԱԿԱՅԻՆ ԻՐԱՎՈՒՆՔ

DonateforAGMI

«ՀՑԹԻ» հիմնադրամ
ՀՀ, Երևան 0028
Ծիծեռնակաբերդի խճուղի, 8/8
Հեռ.: +374 10 390981
    2007-2021 © Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտ     Էլ.հասցե: info@genocide-museum.am