Home Map E-mail
 
Eng |  Հայ |  Türk |  Рус |  Fr  

Հիմնական էջ
Նորություններ
Առաքելություն
Տնօրենի ուղերձը
Կապ մեզ հետ
Նախօրեին
Հայոց պատմություն
Լուսանկարներ
Մտավորականներ
Հայոց ցեղասպանություն
Ցեղասպանություն
Հայոց ցեղասպանության մասին
Ժամանակագրություն
Լուսանկարներ
100 պատմություններ
Քարտեզագրում
Մշակութային ցեղասպանություն
Հիշի՛ր
Վավերագրեր
Ամերիկյան
Անգլիական
Գերմանական
Ռուսական
Ֆրանսիական
Ավստրիական
Թուրքական

Հետազոտում
Մատենագիտություն
Վերապրողներ
Ականատեսներ
Միսիոներներ
Մամուլ
Մեջբերումներ
Դասախոսություններ
Ճանաչում
Պետություններ
Կազմակերպություններ
Տեղական
Արձագանք
Իրադարձություններ
Պատվիրակություններ
Էլ. թերթ
Հոդվածներ
Գիտաժողովներ
Օգտակար հղումներ
   Թանգարան
Թանգարանի մասին
Այցելություն
Մշտական ցուցադրություն
Ժամանակավոր
Օն լայն  
Շրջիկ ցուցադրություններ  
Հիշատակի բացիկներ  
   Ինստիտուտ
Գործունեությունը
Հրատարակություններ
ՀՑԹԻ հանդեսներ  
Գրադարան
ՀՑԹԻ հավաքածուները
   Հայոց ցեղասպանության հուշահամալիր
Պատմությունը
Հիշողության պուրակ
Հիշատակի օր
 

Armenian General Benevolent Union
All Armenian Fund
Armenian News Agency
armin
armin
armin
armin
armin




Նորություններ

ՄԵԿ ԲՆԱԿԱՎԱՅՐԻ ԵՂԵՌՆԸ
Խարբերդի գավառի Բազմաշեն գյուղը

Բազմաշեն գյուղը գտնվում էր Արևմտյան Հայաստանի Խարբերդի նահանգի Խարբերդի գավառում, Խարբերդ քաղաքից 8 կմ դեպի արևմուտք։

Գյուղը հնում կոչվել է Բազման։ Ըստ ավանդության, հիմնադրվել է 1165 թ․ յոթը հայ բազմանդամ ընտանիքների կողմից: Դարերի ընթացքում գյուղն ավելի բազմամարդ էր դարձել: Ցեղասպանության նախօրյակին Բազմաշենը շուրջ 6,000 հայ բնակչություն ուներ: Բազմաշենի կոշկակարների, ատաղձագործների, շաքարագործների, կտավագործների արտադրանքը վաճառվում էր Օսմանյան կայսրության տարբեր քաղաքներում։ Կար ձիթհանք, ծխախոտի գլանակի թղթեր կտրող և փաթաթող արհեստանոց։

1887 թ.-ից մեծ թափ է ստանում Բազմաշենի հայերի գաղթը դեպի ԱՄՆ։ 1892 թ. ամերիկաբնակ բազմաշենցիները հիմնում են Բազմաշենի լուսավորչական ուսումնասիրաց ընկերությունը, որը զբաղվել է հայրենի գյուղի երիտասարդների ուսման հարցերով։ Ընկերությունը մեծ օգնություն է ցույց տալիս 1895 թ. համիդյան կոտորածներից տուժած հայրենակիցներին, կառուցում է դպրոցի նոր շենք 300 աշակերտի համար։

Թուրքական իշխանությունները Բազմաշենի բնակչությանը դեպի Սիրիայի անապատներ մեկնելու հրամանը տալիս են 1915 թ․ հունիսի 28-ին: Շատ ընտանիքներ անօգնական էին՝ իրենց ամուսինները և զավակները զինվորագրված կամ բանտարկված էին: Երկու-երեք, չորս անչափահաս երեխաներով ոտքովճամփա գնալն անհնար էր: Հոգնած փոքրիկները մայրերին խնդրում էին գրկել իրենց, իսկ կանայք, ուրիշ միջոց չունենալով երեխաներին քայլելու ուժ տալու, ասում էին «Տղաս, եթե չքայլես, թուրքը քեզ պիտի սպանե»:
Տեղահանության հրամանին չեն ենթարկվում միայն բազմաշենցի մի քանի երիտասարդներ, որոնք թաքնվում են գյուղի մոտակայքներում, սակայն հետագայում բացահայտվելով սպանվում են քրդերի ու թուրքերի կողմից:
Անապատի ճանապարհին բազմաշենցիները միացվում են Խարբերդի գավառի այլ բնակավայրերից հավաքված հայության 30,000-ոց քարավանին: Եփրատի ափին /Քյոմուրխանի մոտ, Բազմաշենից շուրջ 50 կմ դեպի հարավ/ թուրք զինվորները 12 տարեկանից բարձր տղամարդկանց առանձնացնում են կանանցից ու երեխաներից: Քարավանի հեռանալուց քիչ անց բոլոր տղամարդիկ սրի են քաշվում ու նետվում Եփրատ գետը:

Քարավանի հաջորդ հանրգվանն էր Մալաթիան: Ականատեսներից մեկը հետևյալ կերպ է նկարագրում դեպի մահ տանող ճանապարհի զրկանքները․ «Այն երիտասարդ ու կայտառ կիները, որ յաճախ մարդոցմէ աւելի զօրաւոր էին, հիմա տկարացած` այլեւս քալելու կարողութիւն իսկ չունէին: Չէին կրնար զաւակներուն անգամ հոգ տանիլ, ստիպուած էին իրենց հոգեհատորները ճամբուն եզերքը թողուլ ու հեռանալ: Եւ ի՜նչ սարսափելի բան է մոր մը համար բաժանուիլ իր սիրասուն զաւկեն․ բայց ուրիշ միջոց չունէր: Մայրը, որ իր զաւակը փրկելու համար կէանքը վրայ կ'ուզէր տալ, ատիկայ անգամ չէր կրնար ընել․ պէտք է ձգէր զաւակը եւ քալէր խումբին հետ: Այդ էր թուրք պաշտօնէային հրամանը: Յաճախ կը պատահէր, որ մայր մը իր 3-4 տարեկան փոքրիկը ծառի մը տակ նստեցնելով կ'ըսէր. «Դուն հոս կեցիր, ես երթամ քեզի ջուր բերեմ»: Ու կը հեռանար այլեւս չդառնալու համար: Մայրը գիտէր, որ չպիտի վերադառնայ, բայց պատառ մը հաց իսկ չունէր, որ պզտիկին տա եւ արցունքը աչքին չկրնալով իսկ լալ կը հեռանար զաւկէն, յաճախ ետին դառնալով զաւակը կրկին տեսնելու»:
Շատերը մահանում էին սովից ու ծարավից․ «Կը պատահէր, որ ջուրի քովէ անցնէին, բայց ոչ ոք արտօնուած էր կաթիլ մը ջուր խմելու եւ իր պապակը յագեցնելու»:
Որոշ քաղաքների ու գյուղերի մոտ քարավանի անցնելու անցնելու ժամանակ տարագիրները ենթարկվում էին թուրք ու քուրդ խուժանի հարձակման ու կողոպուտի: Հաճախ էին բռնաբարությունները… Շատ աղջիկներ ու երիտասարդ հարսեր խլվում ու տարվում էին թուրքական ու քրդական տներ, որտեղ նրանց լծում էին տնային ստրկական աշխատանքների: Շատ կանայք, «պատուոյ նախանձախնդիր՝ ինքզինքնին չեն ուզած յանձնել եւ ջուրը նետուելով վերջ տուած են իրենց կեանքին»:
Կանայք և երեխաները քայլում էին կիզիչ արևի տակ․ «Շատերու մարմինը արեւին տակ այրած եւ վէրք բացուած էր: Կառավարութեան հրահանգով այսպիսիները հաւաքելով վառեցին, որպէս զի տարափոխիկ հիւանդութիւններու առաջքը առնուի»:
Ուրֆայի Վերանշեհիր բնակավայրից հետո սկսվում էր սակավ բնակեցված անապատային շրջանը: Ականատեսներից մեկը պատմում է․ «Հիմա (տեղահանվածներին) գիւղերէ ու քաղաքներէ հեռու կը տանէին, որպէս զի ոեւէ ուտելիք չկրնային ճարել: Պատահէր, որ սատկած անասուն մը տեսնէին, իրարու ձեռքէ կը յափշտակէին: Միսը ուտելէ ետք, ոսկորները խնամքով կը պահէին եւ ճանբու ընթացքին կը կրծէին: Յաճախ այս ոսկորները ծեծելով ալիւրի վերածած եւ կերած են»:…

Բազմաշեն գյուղից տեղահանված շուրջ 6,000 հայերից Դեր էլ Զոր կարողացան հասնել հազիվ 155 հոգի: 1918 թ․ զինադադարից հետո Ասորիքի անապատներում, Ուրֆայի ու Բաղդադի շրջաններում ցաքուցրիվ իր գոյությունն էր պահպանում 25 բազմաշենցի: Նրանց հավաքման և ծննդավայր տեղափոխման գործը ստանձնում են ամերիկյան բանակի կազմում որպես կամավոր ռազմաճակատ մեկնած ամերիկաբնակ բազմաշենցի երիտասարդները: Պատերազմից հետո Բազմաշեն վերադարձած, շրջակա թուրքական եւ քրդական գյուղերում պատանդ պահվող մոտ 80 բազմաշենցիների հետ միասին բնակավայրի հայ բնակչությունը կազմում էր շուրջ 140 հոգի: Գյուղը ավերակ վիճակի մեջ էր, հայերի ունեցվածքին տիրացել էր կառավարությունը կամ ազդեցիկ քուրդ և թուրք աղաները: Վերադարձած բազմաշենցիները հակառակ բոլոր զրկանքներին ու ճնշումներին կարողացան մնալ իրենց հայրենի բնակավայրում մինչև 1929 թ․, երբ արդեն քեմալական կառավարությունը նրանց ստիպողաբար հրահանգեց թողնել ունեցվածքը և հեռանալ այլ երկրներ՝ Սիրիա, Ֆրանսիա, ԱՄՆ:

Թուրքական իշխանությունները վերանվանեցին Բազմաշենը Սարիչուբուկ. ըստ 2012 թ․ տվյալների, այդ բնակավայրի բնակչությունը կազմում էր 668 հոգի:




Ակնարկը պատրաստելիս օգտվել ենք Բազմաշենի պատմությանը նվիրված Աբդալ Պողոսյանի երկից (Պօղոսեան Ապտալ, Բազմաշէնի ընդարձակ պատմութիւնը: Իր հիմնարկութենէն մինչեւ վերջին օրերը, Պոստոն, տպ. Պայքար, 1930) և այլ նյութերից:

Ռոբերտ Թաթոյան








Խարբերդ գավառի Բազմաշեն գյուղը


Բազմաշենի եկեղեցին


Բազմաշենցի Աբդալ Շահբազյանը




ՀԵՏԵՎԵ՝Ք ՄԵԶ



ՆՎԻՐԱԲԵՐԻ՛Ր

DonateforAGMI
ՀԱՅՈՑ ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ՀԻՇՈՂՈՒԹՅՈՒՆԸ ՎԱՌ ՊԱՀԵԼՈՒ ՀԱՄԱՐ

Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտ հիմնադրամի կողմից իրականացվող հատուկ նախագծեր

ՀԱՅՈՑ ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ ՎԵՐԱՊՐԱԾՆԵՐԻ ՀՈՒՇԱԴԱՐԱՆ

ՀՈՒՇԱԴԱՐԱՆ
ՀՑԹԻ-Ի ԱՆՏԻՊ ՀՈՒՇԱԳՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ՀԱՎԱՔԱԾՈՒՆ

ՀՑԹԻ-Ի ԱՆՏԻՊ ՅՈՒՇԱԳՐՈՒԹԻՒՆՆԵՐՈՒ ՀԱՒԱՔԱԾՈՆ

ՀՑԹԻ ԳՐԱԽԱՆՈՒԹ

1915
Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտի «գրքերի աշխարհը»

ԱՌՑԱՆՑ ՑՈԻՑԱԴՐՈՒԹՅՈՒՆ

Temporary exhibition
Ինքնապաշտպանական մարտերը Կիլիկիայում Հայոց ցեղասպանության տարիներին

Նվիրվում Է Մարաշի, Հաճընի, Այնթապի ինքնապաշտպանությունների 100-ամյա տարելիցին

ԼԵՄԿԻՆԻ ԿՐԹԱԹՈՇԱԿ

Lemkin
ՀՑԹԻ ՄԵԿՆԱՐԿՈՒՄ Է
2024 Թ. ՌԱՖԱՅԵԼ ԼԵՄԿԻՆԻ
ԱՆՎԱՆ ԿՐԹԱԹՈՇԱԿԸ

ՀՑԹԻ ԴՊՐՈՑԱԿԱՆ ԾՐԱԳԻՐ

genedu
«Հայոց ցեղասպանության թեմայի ուսուցում»
կրթական ծրագիր դպրոցականների համար

ՀՑԹԻ ԿՐԹԱԿԱՆ ԾՐԱԳՐԵՐ

genedu
ՀՑԹԻ ԿՐԹԱԿԱՆ ԾՐԱԳՐԵՐ

ՓՈԽԱՆՑԻ´Ր ՀԻՇՈՂՈՒԹՅՈՒՆԴ

100photo
Կիսվի՛ր ընտանիքիդ պատմությամբ, փոխանցի՛ր հիշողությունդ սերունդներին:
Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտն ապրիլի 24-ին ընդառաջ հանդես է գալիս «Փոխանցի՛ր հիշողությունդ» նախաձեռնությամբ:

ՀԵՂԻՆԱԿԱՅԻՆ ԻՐԱՎՈՒՆՔ

DonateforAGMI

«ՀՑԹԻ» հիմնադրամ
ՀՀ, Երևան 0028
Ծիծեռնակաբերդի խճուղի, 8/8
Հեռ.: +374 10 390981
    2007-2021 © Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտ     Էլ.հասցե: info@genocide-museum.am